5 Tips voor startende schoonheidsspecialistes

Voorkom beginnersfouten: 5 Tips voor de startende ondernemer

Je hebt je opleiding schoonheidsspecialiste met vlag en wimpel behaald. Je hebt je ingeschreven bij de KvK. Het kan beginnen; je verheugd je op het starten met je eigen salon, je hebt er zoveel zin in!

 

Je bent naar de beurs geweest en heb je georiënteerd op de verschillende merken. Je weet precies hoe je jouw salon gaat inrichten, het plaatje is compleet.

 

Heb je ook aan de rest gedacht? De startende schoonheidsspecialiste heeft het over het algemeen niet breed, sterker het inkomen is vaak onder modaal. Ondanks dat je weet dat je 5 jaar moet draaien voordat het rendabel wordt stoppen er vele voor die tijd of zoeken een baantje erbij omdat het toch niet is wat ze ervan hadden verwacht. Klanten blijven uit of er wordt niet genoeg winst gemaakt om van te kunnen leven.

 

Dit komt omdat er een aantal fouten gemaakt worden, die jij vanaf nu uiteraard niet gaat maken!

 

1. TE LAAG TARIEF

Als je net begint is iedere klant er één. Iedereen is welkom en je prijs heb je bepaalt door te kijken naar de collega’s om je heen. Je bepaalt je prijs door gelijk te blijven en twijfelt wellicht om er iets onder te gaan zitten waardoor je hopelijk meer klanten aantrekt.
De gedachte op zich is mooi maar niets is minder waar. Door deze gedachten kan je zelfs de verkeerde klanten aantrekken. De klanten die alleen maar op “koopjes/aanbiedingen” uit zijn en verder weinig besteden.
Door je prijs te laag in de markt te zetten en geen goede kostprijs berekend te hebben kan je weleens bedrogen uitkomen. Onder aan de streep hou je te weinig winst over om jouw zaak rendabel te houden waardoor je na verloop van tijd inderdaad een baantje erbij moet zoeken of je zaak moet sluiten. Was dat nou je droom uiteindelijk?
Dus bereken je kostprijs en doe je prijs omhoog. Laat zien dat je staat voor professionaliteit en dat daar een prijskaartje aan mag hangen.

 

2. NIET INVESTEREN

Je wilt eerst wat geld gaan verdienen voordat je investeringen doet in jezelf of je bedrijf. Daar gaat het mis. Je zult eerst moeten investeren voordat je iets gaat terugverdienen.
Wees daarom niet bang om die training of cursus te gaan volgen, je pand op te knappen of apparatuur aan te schaffen.
Denk niet in problemen maar in oplossingen. Alles is hartstikke spannend, dat begrijp ik als geen ander. In plaats van te denken “wat als het mis gaat” kan je ook denken “wat als het goed gaat”.
Je weet nooit van te voren hoe iets gaat lopen en tja als het mis gaat dan heb je daar ook weer van geleerd en doe je het volgende keer anders.

 

3. FALEN IS NIET TOEGESTAAN

Over het algemeen is falen is wat met mislukken te maken heeft.

Dit terwijl door te falen en te leren van je “fouten” jezelf juist doet groeien.beginnersfouten
De meest succesvolle ondernemers hebben fouten gemaakt maar het heeft ook juist weer nieuwe deuren voor ze geopend.
Om een voorbeeld te noemen: Steve Jobs (Apple) is uit zijn eigen onderneming gezet en Opra Winfrey is ontslagen bij de lokale nieuwszender.
Als zij niet hadden doorgegaan en doorgezet dan hadden ze niet bereikt wat ze nu bereikt hebben. Door te falen kan je jezelf ontwikkelen doordat je ervan leert.
Uitspraak van Oprah: ‘Do the one thing you think you cannot do. Fail at it. Try again. Do better the second time. The only people who never tumble are those who never mount the high wire.’

 

4 .ALLES ZELF WILLEN DOEN

Als pas startende ondernemer wil je zoveel mogelijk zelf doen om kosten te besparen. De boekhouding, het opknappen van je pand, het maken van de website.
Hiermee kan je weleens bedrogen uitkomen. Het doen van al deze taken kost je enorm veel tijd die je anders zou kunnen besteden aan het behandelen van je klanten.
Maak daarom eens een takenlijst, zet alle werkzaamheden onder elkaar en schep orde. Kijk vervolgens wat je zou kunnen uitbesteden. Al deze kosten die je gaat maken voor het uitbesteden neem je uiteraard mee in je kostprijsberekening van je behandelprijs.
Je kunt er bijvoorbeeld aan denken om een goede accountant te nemen die jouw boekhouding doet. Deze man verdient. Als hij zijn werk goed doet, zichzelf vanzelf terug. Het uitbesteden van je website aan een goede webbouwer is ook aan te bevelen. Het kost je teveel tijd om alles zelf te doen, tijd die je écht aan je klanten kunt besteden en zo omzet genereren.

 

5. WACHTEN TOTDAT JE KLANT KOMT

 

Presenteer jezelf aan de buitenwereld, laat zien wie  je bent en wat je doet. Het is natuurlijk heel veilig om vanachter je toonbank en je laptop te blijven werken maar hiermee gaan jouw klanten je niet vinden en maak je geen omzet.
Je zult jezelf flink moeten promoten en daar zijn verschillende mogelijkheden voor; kies wat bij jouw past en stap anders over de drempel heen en ga eraan wennen. Vanaf nu ben jij ondernemer en gedraag je er ook naar. Je kunt dit zeker ook al ben je introvert.extrovert
Ga naar netwerkborrels, promoot jezelf op social media, flyer, spreek mensen aan.
Gooi je onzekerheid over je schouders en schreeuw van de daken, zoveel als je kan, dat je een geweldige salon hebt met fantastisch producten. Vertel wat je te bieden hebt ook al geneer je jezelf in het begin misschien een beetje voor jouw “overdreven” gedrag haha. Natuurlijk is het niet overdreven! Omdat je het nog nooit gedaan hebt is het alleen maar vreemd maar het gaat snel wennen, zeker als je merkt dat je hierdoor succesvol wordt.

 

Wil je meer tips van mij ontvangen?

Bestel gratis mijn E-Book voor schoonheidsspecialistes

Hierin geef ik je TIPS waarmee ook jij meer omzet kunt maken in minder tijd. Kortom meer vrijheid en minder stress met jouw bedrijf.

 

Ja, dat wil ik!

 

E-book in 5 stappen naar een winstgevende schoonheidssalon

Recente berichten

Winkelwagen