prijslijst berekening

Hoe bereken je een behandeltarief?

Weet jij hoe je aan je behandeltarief gekomen bent? Ben je hiervoor gaan zin zitten en heb je het uitgerekend? Of zie je er als een berg tegenop en was het een beetje natte vinger werk. Heb je om je heen gekeken wat andere vragen en ben je daar een beetje onder gaan zitten?
Dit kan je in de problemen brengen waardoor uiteindelijk je onderneming niet winstgevend is.

Realiseer je dat je een ondernemer bent

Als schoonheidsspecialiste worden we opgeleid zodat we goed in ons vak zijn. Echter wordt er over het hoofd gezien dat, als we niet in loondienst gaan, het belangrijk is om ook ondernemer te zijn.

Er wordt niet bij nagedacht en de meeste van ons doen maar wat als ze net beginnen. Het is echter veel moeilijker om tussentijds je prijzen bij te stellen dan het de eerste keer direct goed te doen. Maar hoe doe je dat dan? Hoe kom je aan de juiste prijs en hoe bereken je dit?

Er zijn tal van boeken of ( persoonlijk vind ik dit nog makkelijker omdat ik visueel ben ingesteld) een YouTube video waarin je informatie kunt inwinnen. Tevens is een opleiding basiskennis boekhouden belangrijk om alle beginselen te weten hoe de boekhouding gaat. Daarna zou je met ieder boekhoudprogramma kunnen werken. In een latere blog zal ik hierop terug komen.

In deze blog zal ik je de beginselen vertellen zodat je direct aan de slag kunt.

Hoe bepaal ik hoeveel uur ik werk?

Om tot een goed behandeltarief te komen is het belangrijk om te kijken hoeveel werkbare dagen er in een jaar zitten. Standaard zijn dit er 256 omdat de weekenden en de kerstdagen niet meegenomen worden.

Vakantiedagen en studiedagen trek je hiervan af. Hopelijk gebeurd het niet maar ieder mens is weleens ziek. Calculeer een aantal dagen mee voor het geval je ziek zou worden.

Er moet marketing gedaan worden en boekhouding, deze dagen trek je ook af van het werkelijk aantal werkbare dagen.

Stel voor dat je nog parttime ergens anders werkt dan haal je deze dagen er ook vanaf. Je houdt dan het werkelijk aantal dagen over waarmee je het behandeltarief kunt gaan berekenen.

Wat zijn de zakelijke uitgaven?

Noteer al je onkosten die je maakt, die je anders niet gemaakt zou hebben als je geen onderneming had gehad.

  • Alle vaste lasten zoals huur/hypotheek, gas, water. elektriciteit en verzekeringen
  • Afschrijving van apparatuur, personeelskosten, inkoopkosten van producten die je in de behandeling gebruikt.
  • Maar ook; kinderopvang, schoonmaakkosten, vervoerskosten en opleidingskosten,

Wellicht zijn er voor jou nog andere onkosten die erbij genoteerd moeten worden, belangrijk om die ook te vermelden. Al deze onkosten zijn de vaste onkosten. Zodra je al deze kosten inzichtelijk hebt dan is het tijd om de berekening te gaan maken.

Pensioen en verzekeringen

Zelfstandig ondernemers moeten een reservering doen voor hun pensioen. Reserveren voor later is belangrijk om ook voor de oude dag een voorziening te hebben.

Je kunt dit storten bij een maatschappij zodat zij dit voor jou verzorgen. Dit gebeurd middels beleggingen, de tijd wijst uit dat dit onbetaalbaar geworden is ( zeker als je net start) maar ook dat het rendement vrij nihil is. Wees creatief om te kijken hoe jij jouw oudedagsvoorziening goed kunt investeren zodat je inleg rendeert.

Deze post en de post van verzekering neem je mee bij de onkosten.

Verzekeringen voor jezelf AOV ( arbeidsongeschiktheidsverzekering), meestal met een eigen risico van 1 jaar ( ook weer om kosten te besparen) behoren ook tot de vaste onkosten. Als zelfstandig ondernemer meld je jezelf niet zo gauw ziek maar voor de ernstige gevallen is het verstandig toch een verzekering af te sluiten.

Verzekering voor personeel is zeer belangrijk. Wanneer personeel zich ziek meld ben je verplicht om door te betalen. Wanneer je geen verzekering hiervoor hebt afgesloten kan dit fataal zijn voor je bedrijf.

Zo stapelen de onkosten zich op die allemaal doorberekend dienen te worden in je uurtarief.

Vanuit huis werken scheelt in de onkosten

Als je vanuit huis werkt ben je ondernemer, je verdient inkomen voor wat je doet.
Je huurt als het ware een stukje van jouzelf als privé persoon.

Denk niet:” Deze kosten had ik anders ook gemaakt” of “Ah mijn man heeft een goede baan dus dat maakt niet uit”. Dit is een grote fout die schoonheidsspecialistes, die aan huis werken, maken.

Ze zien hunzelf niet als professioneel. Het is een ietwat uit de hand gelopen hobby en verdienen op deze manier niet het tarief wat hoort bij het uitvoeren van de werkzaamheden. Een probleem ontstaat wanneer er bijvoorbeeld uitbreiding komt in de vorm van een bedrijfspand. De prijzen dienen dusdanig opgeschroefd te worden waardoor klanten wellicht afhaken terwijl daarvoor dezelfde werkzaamheden uitgevoerd werden. Professionaliteit staat voorop en die prijs mag ook aan huis berekend worden.

Om nog maar niet te spreken over de oneerlijke concurrentie die er gaat ontstaan omdat er onder de prijs gewerkt gaat worden. Schoonheidsspecialistes die aan huis werken, hun zaken voor elkaar hebben en een juist uurtarief berekenen hebben hier last van.

 

Bekijk de concurrentie

Het is heel goed als je weet wat er om je heen gebeurd. Welke schoonheidsspecialistes doen welke behandelingen en voor welke prijs. Ook via social media en de vakbladen is het belangrijk de nieuwste behandelingen en producten bij te houden.

Al is het alleen al als klanten met een vraag komen dat je op de hoogte bent en antwoord hierop kunt geven.

Je hoeft niet te concurreren met de andere specialistes. Jij bepaald jouw behandelprijs volgens een goede berekening en kijkt waar je op uit komt en welke marges je wilt hebben.

Als andere veel goedkoper zijn laat je dan hierdoor niet verleiden om ook voor een lagere prijs te gaan werken. Jij levert jouw kwaliteit tegen een prijs die goed is berekend. Jij hebt jouw eigen doelgroep. Wees niet bang om de juiste prijs te vragen!

De uiteindelijke berekening

Om tot een uiteindelijke berekening te kunnen komen heb je ook nodig hoeveel jij per jaar wil verdienen. Tel hierbij al je vast kosten op en je hebt de omzet die jij nodig hebt om alles te kunnen betalen.

Je deelt dit door het aantal werkbare uren. Voor het gemak kun je deze ook nog eens delen naar een prijs per minuut. Ikzelf vind dit altijd makkelijk om zo mijn kortere behandelingen makkelijk te berekenen.

Om een voorbeeld te geven:
Werkbare dagen 200 x 8 ( uur per dag) = 1600 uur
Benodigde omzet per jaar: € 70.000
€ 70.000 /1600 =43.75 per uur
€ 43,75 /60 (minuten) =€ 0.73 per minuut

Dit is wat je moet vragen om uit je onkosten te komen.

Variabele kosten:
Dit zijn de kosten die je berekent voor het verbruik aan producten per behandeling.
Deze tel je bij de uitkomst van je berekening.
Zie voorbeeld: Behandeling vaste kosten € 43,75 per uur + 2,75 ( product kosten)= € 46.50.


Daarbovenop moet je jouw winst nog berekenen, hoeveel winst wil je maken op je behandeling of product.
Stel voor dat je 15% winst wil maken dan wordt de berekening als volgt:
€ 46.50 x 15% winst = 6.98 = totaal € 53.48 per uur.

Dit is uiteraard een voorbeeld en bij jou kunnen de cijfers een hele andere uitslag geven.

Ik hoop dat ik je hiermee op weg geholpen hebt om je behandeltarief goed te kunnen berekenen.
Wil je hulp bij het uitvoeren van de berekening of heb je andere vragen waarmee je zit binnen je onderneming? We kunnen altijd even bellen of zoomen met elkaar?

Maak eenvoudig online een afspraak en dan kan ik kijken waar ik je mee kan helpen.

Veel succes
Jacqueline Riechelman
Businesscoach

 

 

Recente berichten

Winkelwagen