Verkooptechnieken en gemotiveerd verkopen

3 Tips om verkooptechnieken te verbeteren

Door de juiste verkooptechnieken toe te passen wordt verkopen leuk.

Je herkent het wel; je komt een winkel binnen en de verkoopster stapt direct op je af om je te “helpen”. Ze prijst je allerlei artikelen aan welke in de aanbieding zijn en als je geen reactie geeft doet ze er nog een schepje bovenop.

 

Of je komt een winkel binnen en de verkoopster staat al kauwgom kauwend achter de toonbank, druk bezig op haar mobieltje, zonder enige interesse in jou. Als je haar wat vraagt krijg je een antwoord : “Als het er niet ligt, dan hebben we het niet meer”.
Hier zakt je broek toch vanaf?

Leer van anderen

“Wat jij niet wilt dat jou geschiedt doe dat ook een ander niet”.
Je hebt heel snel door dat de verkoopster die maar achter je aanzit om maar iets te willen verkopen jou een heel onbehagelijk gevoel geeft.
Het tegenovergestelde ; de verkoopster die totaal geen aandacht aan jou geeft vindt je ook onbeschoft.

 

Kijk daarom heel goed naar wat jij prettig vindt, hoe wil jij behandeld worden?

Wanneer een klant zich op haar gemak voelt, aandacht ontvangt op een gepaste manier, zal zij eerder vertrouwen in de verkoopster krijgen.

Hoe dan wel?

Je weet nu in ieder geval wat je niet en wel wilt maar toch voel je  nog steeds een angst of druk als jij als schoonheidsspecialiste iets wilt verkopen aan een klant.

  • Je prent je in dat die klant waarschijnlijk al een ander product thuis heeft staan en dit niet nodig heeft.
  • Je klant geeft aan deze maand een beetje krap bij kas te zitten.
  • Je voelt je opdringerig als je “ineens” over een nieuw product of behandeling begint, vanuit het niets.

Lees verder want ik ga je hier drie belangrijke tips geven waarmee jij iets kunt.

Tip 1: Luister

verkooptraining en luisterenVaak zijn we geneigd om meer te praten dan te luisteren.
Een klant kan namelijk veel signalen afgeven waardoor zij veel informatie aan jou geeft.

We willen graag de stiltes opvangen door gesprekken te gaan voeren over het weer, het werk of de kinderen.

Vergeet niet dat je een specialiste bent op jouw gebied en dat je er bent om het beste voor de klant te geven.

 

Als voorbeeld; je klant ligt op de stoel en geeft aan dat haar huid erg trekkerig aanvoelt.
Een fout antwoord is: ja dat kan kloppen want het is ook guur weer buiten, het zal wel weer overgaan als het zonnetje gaat schijnen.

Een betere reactie zou zijn:  om eens goed naar haar huid te kijken en haar aan te bevelen de behandeling aan te passen op haar huid en tevens een serum aan te bevelen. De klant krijgt aandacht en voelt zich gehoord.

Tip 2: Stel de juiste vragen.

Of je nu een klant in de stoel hebt liggen die aangeeft dat zij een trekkerige huid heeft of een klant die vrij weinig zegt, het is noodzaak om de juiste vragen te stellen

Door open vragen te stellen gaat de klant nooit met een ja of nee antwoorden maar wordt zij gedwongen om na te denken over haar situatie en een uitgebreider antwoord te geven.

 

Open vragen zijn de 5 W’s en de H.
Wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe zijn de woorden welke in je zin verweven moeten zijn waardoor een uitgebreider antwoord gegeven gaat worden.

Fout voorbeeld: Reinigt u uw gezicht?
Klant kan reageren met ja of nee. De communicatie valt stil en je krijgt niet meer informatie van de klant.

Goed voorbeeld: Hoe reinigt u uw gezicht of met wat reinigt u uw gezicht?

Dit geeft jou als schoonheidsspecialiste antwoorden waar je iets mee kunt. Je krijgt gerichte informatie van de klant en de klant wordt gedwongen om na te denken.

Belangrijk: Zorg dat je een geautomatiseerd programma hebt waarbij je alle informatie die je ontvangt van de klant kunt noteren. Dit is belangrijk zodat je eventueel bij een volgende afspraak hierop kan doorgaan, of je collega als jij er niet bent.

Tip 3: Geef advies

Het klinkt heel simpel en zo is het ook.

Door de informatie die jij van je klant hebt gekregen, door open vragen te stellen en te luisteren, kun jij het juiste advies geven aan jouw klant.

Wat heeft die klant nodig om haar huid er beter uit te laten zien of het gewenste resultaat van de behandeling vast te houden?

Daar kom je alleen achter door de open vragen te stellen en te luisteren naar het antwoord.

 

Jij als schoonheidsspecialiste, werkzaam in de beautybranche, bent gespecialiseerd in het geven van huidbehandelingen. Je hebt er hard voor gestudeerd en de klant verwacht van jou een zekere professionaliteit waarmee jij een gedegen advies geeft.

Stel je daarom ook zo op, jij bent diegene die ervoor geleerd hebt. Je moet natuurlijk wel de juiste informatie van de klant hebben.

Is het zo simpel?

Zo simpel zijn in ieder geval de begin stapjes. 
Luisteren, open vragen en adviseren. Hiermee kom je al een heel eind als dit in je systeem zit.

Daarnaast hebben we natuurlijk te maken met verschillende soorten mensen in de salon. De één is een prater terwijl de ander niets zegt en weer een ander is de kenner die overal verstand van schijnt te hebben.

Of wat doe je met verkoopbezwaren zoals: “Ik denk er nog even over na of dat is wel heel duur” ….

Hoe ga je daar nu mee om?

Daar zal ik in een volgende vlog verder op ingaan.


Wil je dat ik je help om een betere adviseuse ( of adviseur) te worden waardoor jouw salon nog meer winst kan gaan maken en trouwere klanten krijgt?
Speciaal daarvoor heb ik een online training gemaakt met 6 videolessen waarin ik je stap voor stap meeneem in het proces.

Hierna:

  • Kun jij vol zelfvertrouwen jouw klanten adviseren waardoor jouw omzet omhoog gaat.
  • Kun jij jouw klanten indelen in klanttypes en weet je hoe te reageren zodat jouw klant met een tevreden gevoel de deur uitgaat en jij je verkoop gesloten hebt.
  • Weet je precies hoe om te gaan met koopbezwaren van jouw klantem

Wat levert dit jou op?

  • Meer tevreden klanten omdat het resultaat om de huid meer is als dat zij niet jouw producten thuis gebruiken.
  • Meer omzet, die jij nodig hebt om jouw salon rendabel te laten zijn.
  • Meer zelfvertrouwen in jouw verkoopgesprek.
  • Meer zelfvertrouwen in het dagelijks leven doordat je verschillende communicatie stijlen aanleert.

De investering van € 399,- heb je zo terugverdient.
Wil je meer informatie kan dan naar de online verkooptraining voor schoonheidsspecialistes.

Recente berichten

Winkelwagen